pagetutor.com - HTML tutorials for the rest of us
JavaScript Tutor v 1.0 oversat af Ewan Rasmusson & Andrew Smith af Joe Barta
pagetutor.com
Download zip fil.

JavaScript Tutor - Lektion 9

Nestede (anbragt inden i hinanden) if-then udsagn...

<HTML>
<HEAD>
<TITLE></TITLE>

<SCRIPT language="JavaScript"><!--

function Hej()
{
   x = prompt("Giv mig et tal","");

   if (x == 6)
   {
      alert("Wow! " + x + " er lige med 6!");
   }
   else
   {
      if ( x > 4)
      {
         alert("Hej venner, " + x + " er større end 4!");
      }
      else
      {
         alert("Hej venner, " + x + " er IKKE større end 4!");
      }
   }
}

//--></SCRIPT>

</HEAD>
<BODY>

<A HREF="JavaScript:Hej()">klik her</A>

</BODY>
</HTML>

Prøv det.

Først prøver vi hvis x = = 6 (Jeg forklarer de dobbelte lighedstegn om lidt). Hvis x = = 6 får vi en meddelelse. Hvis x ikke er lig med 6 får vi et par if-then udsagn som tester om tallet er større end 4 eller ikke større end 4. Fortsæt med at studere eksemplet indtil du forstår det.

Med hensyn til det dobbelt lighedstegn, vil jeg prøve at forklare det sådan...

  x = 6     værdien af x er nu 6 (tildeling)
  x == 6    x er lige med 6 (tester for lighed)
mens vi er i gang....

  x > 6    x er større end 6
  x < 6    x er mindre end 6
  x >= 6   x er større end eller lig med 6
  x <= 6   x er mindre end eller lig med 6
  x != 6   x er ikke lig med 6

Øvelse: Lav en side som gør følgende: Når du klikker på et link, kommer et promt vindue frem og spørger efter et tal. Hvis tallet er mindre end 100, vises et alert vindue, der indeholder dit tal... "Dit tal er 28". Hvis nummeret er større end 100, vises et alert vindue som indeholder "Ho! dit tal er for stort til mig." Hvis tallet er nøjagtigt 100, vises et alert vindue hvor der står "Banko, dit tal er præcis 100."

Her er en løsning.

Øvelse: Du skal ændre din sidste øvelse for at få tallet fra et input/tekst vindue i stedet for et prompt vindue.

Her er en løsning.

Øvelse: Nu skal du ændre den næstsidste øvelse (med et prompt vindue) således at, hvis tallet er mindre end 100, bliver sidens baggrundsfarve GUL. Hvis tallet er større end 100 ændres sidens baggrundsfarve til GRØN, hvis tallet er lige med 100 ændres siden til BLÅ og der vises et alert vindue som indeholder ordet (Banko!), og... hvis tallet er større end 500 ændres baggrunds farve til RØD og der vises endnu et prompt vindue, som anmoder om et mindre tal og begynder helt forfra. Tip: for at "begynde helt forfra" er funktionen nødt til at kalde sig selv.

Dette er en øvelse i logik. Programmering er en øvelse i logik. Dette er "tungere" end klip og sætte ind JavaScripting. Dette kan få dit hoved til at spinde ;-)

Her er en løsning.

Tidligere læste vi værdien fra et tekstvindue...

x = window.document.form.input.value;

Vi kan også indstille værdien af et tekstvindue...

<HTML>
<HEAD>
<TITLE></TITLE>

<SCRIPT language="JavaScript"><!--

function SetTheBox()
{
   window.document.minform.mintekstboks.value = 5;
}

//--></SCRIPT>

</HEAD>
<BODY>

<FORM NAME="minform">
<INPUT TYPE="text" NAME="mintekstboks" VALUE="">
</FORM>

<BR><A HREF="JavaScript:SetTheBox()">Klik her</A>.

</BODY>
</HTML>

Prøv Det.

Øvelse: Du skal ændre overnævnte eksempel for at få værdien fra et prompt vindue, og placere det ind i tekstvinduet. I stedet for at bruge et link til at igangsætte en funktion, bruger du en knap funktion - "onClick"...

<INPUT TYPE=button onClick="minfunktion()">

Her er en løsning.

Øvelse: Lav 3 tekstvinduer som nedenfor...

=

Nedenunder laver du fire knapper: Læg til, Træk fra, Gang og Divider. Hver knap skal tag fat i tallene fra de først to vinduer, udføre den nødvendig beregning, og sætte svaret ind det trejde vindue.

Her er en løsning.

Øvelse: Tilføj et fjerde vindue til den sidste øvelse, som nedenfor...

=
Lav funktionerne om for at indsætte det rigtig (symbol (+ - * / ) i det fjerde vindue.

Her er en løsning.

<< Tilbage         Næste >>